Bespisning

Frugt og grøntsager liggende på et bord. God bespisning på hele Skolen!

Skolens kostpolitik - Økologi & nøglehulsmærket

Skolen har en nedskrevet kostpolitik, der sikrer at alle får en rigtig ernæring.

I alle årene har vi haft fokus på en sund levevis og har siden 2012 haft fødevarestyrelsens bronzemærke, der betyder at minimum 30 – 60 % af samtlige fødevarer er økologiske.
Det økologiske mærke er statskontrolleret og skoler der modtager mærket accepterer samtidig Fødevarestyrelsens kontrol.

I første omgang har skolen valgt at satse mest på korn og brød, morgenmads- og mælkeprodukter, juice og frugt, men der er planer om at andet skal komme til.

Ud over at tænke på miljøet, vil en række fødevareprodukter også smage bedre økologisk og så sikre man jo at indtagelse af rester af sprøjtegifte mv. reduceres betragteligt.

Skolen tilstræber desuden at følge anbefalingerne i Nøglehulsmærket, der er Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke og i øvrigt fælles nordisk.

Fødevarer, der bærer dette mærke, skal leve op til et eller flere krav for indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre, så i hverdagen gør mærket det også nemmere at vælge rigtigt.

Skolen lægger sig tæt op af anbefalingerne i de officielle kostråd, men der forekommer selvfølgelig også undtagelser, bl.a. når eleverne skal lære at lave bearnaise sauce og bryllupslagkager.

Skolen spiser varm mad til middag og til aften står den på kold mad med rugbrød og pålæg.